jak kupować zdrową żywność

Bio, eko, zdrowa żywność… Zobacz, jak kupować te produkty mądrze!

Moda na zdrowe odżywianie opanowała świat. W czasie codziennych zakupów coraz częściej zatrzymujemy się na dłużej przed półkami, gdzie znajdują się produkty bio, eko czy organic.

Jeżeli zastanawiasz się, który z nich włożyć do koszyka – masz rację! Okazuje się bowiem, że bardzo często produkt z kategorii „zdrowa żywność” produktowi nierówny. Dzisiaj radzimy, na co zwracać szczególną uwagę, aby wybrać żywność naprawdę dobrej jakości.

Jak kupować zdrową żywność mądrze? Poznaj najważniejsze oznaczenia!

1. Wybierz produkt bio, eko lub organic, jeżeli zależy Ci na tym, aby był przygotowany na bazie roślin niemodyfikowanych genetycznie, uprawianych bez użycia nawozów sztucznych oraz pestycydów. W przypadku mięsa oznaczenia te gwarantują, że pochodzi ono ze zwierząt, które były karmione paszą bez dodatku hormonów i antybiotyków. Prawdziwe produkty bio, eko oraz organic posiadają na opakowaniach następujące oznaczenia: zielony listek z 12 gwiazdkami i certyfikat potwierdzający autentyczność.

2. Uważaj na produkty z oznaczeniem zdrowa żywność, ale bez certyfikatów na opakowaniu.  Okazuje się bowiem, że często nie spełniają norm i wcale nie są tak bezpieczne, jak mogłaby na to wskazywać ich nazwa. Kojarzą się z produktami bio, eko czy organic m.in. wizualnie, bo twórcy logo np. zamiast literki „o” wstawiają truskawkę, aby ominąć restrykcyjne przepisy. Zanim włożysz taki produkt do koszka, szukaj oznakowań potwierdzających jego jakość i autentyczne ekologiczne pochodzenie.

3. Fairtrade to oznaczenie, które z założenia ma gwarantować, że ludzie pracujący przy wytwarzaniu danego produktu otrzymali odpowiednią zapłatę oraz że żaden z etapów uprawy, hodowli oraz produkcji nie naruszył środowiska naturalnego. W praktyce nie jest to tak oczywiste, dlatego jeżeli naprawdę chcesz wspierać sprawiedliwy handel, sprawdź informacje na temat firmy w niezależnym źródle, np. w Internecie.

4. Slow Food to określenie przeciwne do fast food. Oznacza żywność powstałą na bazie produktów pochodzących z bezpiecznych, najczęściej lokalnych upraw, które nie zostały wysoko przetworzone. Łączy się także z celebrowaniem posiłków i sposobu ich przygotowywania, a także wolniejszym tempem życia.

5. Superfood to produkty, w których składzie znajdują się niezwykle korzystne dla organizmu składniki. Co ważne, ich dobroczynny wpływ został potwierdzony naukowo.

6. W składzie produktu zaliczanego do żywności light teoretycznie powinno się znajdować około 30% mniej cukru oraz tłuszczu niż w produkcie pełnowartościowym. Niestety, nie jest to regulowane przepisami, więc producenci pozwalają sobie w tej dziedzinie na nadużycia.

Więcej informacji o tym, na co warto zwracać uwagę, kupując zdrową żywność, znajdziesz w lipcowej „Modzie na Zdrowie”, dostępnej w najlepszych aptekach. Zapytaj o nią swojego farmaceutę.

Udostępnij

Autor Porady

Jan Matul
Jan Matul

Inne porady

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Zostaw komentarz