jet lag

Oswój jet lag – oto porada!

Jet lag (tak naprawdę jet lag syndrome, „jet” to samolot odrzutowy, „lag” opóźnienie), zwany też zespołem nagłej zmiany strefy czasowej lub zmęczeniem transkontynentalnym. To szereg objawów dotykających osoby podróżujące ze wschodu na zachód lub z zachodu na wschód przekraczające strefy czasowe. Im więcej tych stref zostaje przekroczonych, tym dotkliwsze są objawy. Jak sobie z nim radzić? Oto porada:

 

Jak radzić sobie z jet lag?

 

  • W pierwszych dniach po przylocie organizm jest w swego rodzaju szoku. Dlatego dobrze jest zadbać o jego komfort – żadnego nadmiernego wysiłku fizycznego, dużo czasu spędzanego na świeżym powietrzu, odpowiednie nawodnienie (byle nie alkoholem i kawą, te bowiem utrudniają przestawienie się na nowy tryb życia, mogą prowadzić również do odwodnienia), lekkostrawna dieta.
  • Lecąc na zachód, lepiej nie zasypiać. Wolny czas dobrze poświęcić na częste uzupełnianie płynów, a także na podjadanie produktów zwalczających senność: serów, ryb, jajek. Dobrze też zacząć się przestawiać na inny rytm już na kilka dni przed wylotem, kładąc się spać później niż zwykle. Wybierając zaś porę lotu, najlepiej zdecydować się na godziny południowe, a po przylocie zasnąć zgodnie z miejscowym zegarem wieczorową porą.
  • Lot na wschód lepiej przespać. Dobrze więc tego dnia spożywać sporo węglowodanów ułatwiających zasypianie, a przed wylotem „ćwiczyć” wcześniejsze niż zwykle zasypianie. W trakcie lotu dobrze jest skorzystać z poduszki/zagłówka, opaski na oczy, stoperów, dzięki którym szybciej i pełniej się zrelaksujemy, zapadniemy w sen.

 

Więcej o problemach z przystosowaniem się do nowej strefy czasowej przeczytacie w najnowszym numerze „Mody na Zdrowie”. O nasz zaprzyjaźniony magazyn pytajcie w ulubionych aptekach: http://modanazdrowie.pl/apteki-partnerskie/.

Udostępnij

Autor Porady

Jan Matul
Jan Matul

Inne porady

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Zostaw komentarz