Jakie są zasady zdrowego odchudzania

Jakich błędów należy unikać przy odchudzaniu? Oto porada!

Jedni jedzą bez końca i nie przybierają na wadze. Inni muszą się stale pilnować lub stosują różne diety, z niecierpliwością oczekując efektów. Tych często nie widać… Co wtedy robić? Oto porada:

 

Jakie są zasady zdrowego odchudzania?

 

  1. Odchudzanie nie trwa dnia czy nawet tygodnia. Zapamiętaj – odchudzanie to zmiana długodystansowa, żeby nie powiedzieć – stała. Do odchudzania podchodzimy często jako do zadania określonego w czasie. Tymczasem utrata kilogramów nie jest końcem naszego wyzwania – to dopiero początek. Dalszy etap to utrzymanie wagi.
  2. Nie stawiajmy sobie nierealnych celów. Często chemy schudnąć szybko: na dwa tygodnie przed wakacjami, sylwestrem czy ważnym spotkaniem ze znajomymi, których dawno nie widzieliśmy. Żeby się pokazać, żeby poczuć się ładniej, żeby odmłodnieć. I nawet jeśli się uda, to na pewno nie na stałe. Tylko stopniowa i przeprowadzona konsekwentnie zmiana nawyków żywieniowych gwarantuje trwałą utratę wagi.
  3. Drastyczną dietę łączymy z intensywnymi ćwiczeniami, chcąc szybko osiągnąć efekt odchudzenia. Tymczasem w takiej sytuacji pierwszą reakcją organizmu będzie czerpanie energii z tkanki mięśniowej i pozostawienie zapasów tłuszczu „na później”. Owszem, fizjologiczna arytmetyka jest prosta: stracimy na wadze, ale kosztem mięśni, a nie zbędnego tłuszczu. Osłabniemy, stracimy motywację do przestrzegania diety, nie wystarczy nam sił na ćwiczenia, a w efekcie bardzo szybko zarzucimy (zdrowy) styl życia.
  4. Stresujemy się liczeniem kaloryczności każdego posiłku, co czyni z jedzenia raczej matematyczne zadanie niż przyjemność. Z drugiej strony, niewątpliwie kaloryczności poszczególnych produktów nie można ignorować i warto znać przybliżoną wartość każdego z nich, by móc komponować posiłki smaczne, zaspokajające głód, ale o niższej wartości energetycznej. Warto wiedzieć, że zero kalorii ma czysta woda, niesłodzona herbata i kawa. Mało kaloryczne są m.in.: surowe warzywa, gotowany drób, ryby, gotowane na twardo jajka, zupy na wywarach warzywnych.

 

 

Więcej na temat odchudzania przeczytasz w marcowym numerze „Mody na Zdrowie” – już dziś zachęcamy do lektury wywiadu z Magdaleną Makarowską.

Udostępnij

Autor Porady

Moda na Zdrowie

"Moda na Zdrowie" to miesięcznik, który propaguje zdrowy styl życia. Jego redaktorzy od 2003 roku piszą o zdrowiu, dietetyce, urodzie, ekologii, kuchni oraz sporcie. Znajdziecie go co miesiąc w najlepszych aptekach.

Inne porady

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Zostaw komentarz