porady dieta

Porady dieta – co jeść i pić podczas leczenia anemii?

Porady dieta – czym jest anemia i jak się objawia?

Anemia to inaczej niedokrwistość, czyli spadek stężenia liczby czerwonych krwinek (hemoglobiny). Co ją wywołuje? Przyczyn jest naprawdę wiele. Najczęstszą jest niedobór żelaza – to minerał odpowiadający za jakość krwi. Często anemia jest efektem niezdrowego stylu życia, nieprawidłowej diety, nadmiernego stresu, przemęczenia lub chorób przewlekłych. Jakie są charakterystyczne objawy anemii? Chroniczne zmęczenie, senność, brak apetytu, blada i sucha skóra, wypadanie włosów, a także nastroje depresyjne. Anemię leczy się przede wszystkim systematycznie przyjmowanymi lekami dobranymi przez lekarza na podstawie badań. Długość terapii zależy od typu i zaawansowania anemii. Niezwykle ważna jest również odpowiednia dieta. Co powinno się znaleźć w diecie anemika? Oto porady dieta!

Sięgnij po produkty bogate w żelazo

W przypadku anemii podstawowym założeniem diety powinno być wprowadzenie posiłków bogatych w żelazo. Ten minerał najlepiej wchłania się w naturalnej w formie. Jakie produkty są najbogatsze w ten minerał? Oto lista:

  • wieprzowina i wołowina – zwłaszcza wątróbka;
  • indyk;
  • wątróbka z kurczaka;
  • rośliny strączkowe – szczególnie fasola biała;
  • soczewica;
  • buraki;
  • orzechy;
  • sezam;
  • zielone warzywa liściaste – przede wszystkim szpinak;
  • suszone owoce.

Nie samym żelazem żyje człowiek

Należy podkreślić, że większość warzyw i owoców zawiera witaminy i minerały, których nasz organizm potrzebuje do prawidłowej pracy. Większość z tych produktów wpływa pozytywnie na jakość krwi i ułatwia przyswajanie żelaza. Dlatego, poza wyżej wspomnianymi, osoby zmagające się z anemią powinny włączyć do diety inne warzywa oraz owoce. Szczególnie ważne są produkty z wysoką zawartością witaminy C, która pomaga wchłaniać żelazo. Gdzie można ją znaleźć? Między innymi w:

  • czarnej porzeczce;
  • papryce;
  • kiwi;
  • pomidorach;
  • mango;
  • brokułach;
  • papai.

Ponadto podczas walki z anemią istotne jest również przyswajanie witaminy B12 i kwasu fitynowego. Warto zaznaczyć, że ich niedobór także może być przyczyną anemii. Jak uzupełniać braki witaminy B12? Spożywaj dużo ryb, wołowiny i przetworów mlecznych. Bogatym źródłem kwasu fitynowego są natomiast płatki owsiane, sezam, siemię lniane, migdały, orzechy i brązowy ryż. Te produkty najlepiej dostarczać do organizmu między posiłkami bogatymi w żelazo, by nie zaburzyły procesu wchłaniania minerału.

Porady dieta – wiesz, co jeść, a czy wiesz, co pić?

Podczas anemii warto zawracać uwagę nie tylko na to, co się je, ale i na to, co się pije. Niestety, popularne kawa i herbata opóźniają wchłanianie żelaza. Niekorzystnie na jakość krwi wpływają również napoje energetyczne. Co zatem powinni pić anemicy? Najlepiej świeże soki, dużo wody mineralnej, pełnotłustego mleka, a także naparów z ziół.

Udostępnij

Autor Porady

admin
admin

Inne porady

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Zostaw komentarz